Téma pomoci mě zajímá již dlouhou dobu a sleduji různé příběhy, kdy je pomoc skutečnou pomocí a kdy se tak navenek jen tváří.
Kdysi mě velmi zaujal film Musíme si pomáhat. Moc se mi líbil a líbí dodnes. Přemýšlela jsem nad tím proč. Pomoc je tam potřebná, žádaná, lidská, od srdce a velice velice odvážná. Šlo o záchranu lidského života v první řadě.
Jenže ….
Jarda Dušek ve své knize píše, že touha pomoci je vlastně touha po moci. A v mnoha případech se tak děje. Tato věta mi změnila pohled na pomáhání.
„Touha pomoci je vlastně touha po moci….“
Z čeho pramení potřeba pomáhat? Proč si lidé pomáhají? Jaké jsou její opravdové důvody? Dá se říci, že pomoc vychází buď ze srdce dotyčného samaritána nebo z jeho ega.
Existují lidé, kteří mají sklony pomáhat všude a všem a v podstatě svou pomoc vnucují i tam, kde o ni není zájem nebo není na místě. Neuvědomují si, že pomoc je účinná jen tehdy, když o ni stojíme, a to ještě jen v určité formě. V opačném případě je pomoc škodlivá, a to z těchto důvodů:
Nejedná se ani tak o pomoc, jako spíš o záchranu.
Svoboda, zodpovědnost a závislost
Osho ve svých přenáškách hovoří o tom, že svoboda a zodpovědnost je totéž. Jsou to dvě spojené nádoby.
„Svoboda a zodpovědnost jsou spojené nádoby. Odevzdáme-li zodpovědnost za náš život někomu druhému, odevzdáme mu tím i naši svobodu. A svoboda je to nejcennější, co máme.“
V životě vidíme spoustu příkladů. Jestliže předáme velký díl zodpovědnosti za vzdělávání státu, nemáme potom svobodnou volbu zvolit si školu pro své děti podle svých představ, protože takové školy stát třeba nezakládá.
Chceme-li, aby zodpovědnost za naše zdraví nesl stát, nemáme svobodnou volbu v tom, abychom si za své zaplacené daně mohli vybrat metodu, kterou se chceme léčit, když ji stát nenabízí.
Člověk, který nechce nést zodpovědnost za svůj život a předá ji do rukou někoho jiného, třeba partnera, ztrácí svou svobodu rozhodovat o svém životě. To vede k závislosti na partnerovi a výčitkám a stížnostem, že partner za něj rozhoduje. Pomáhat (ve skutečnosti jde spíše o zachraňování) takovým lidem se nám nemusí vyplatit, stávají se koulí na noze a vysloužíme si jen výčitky.
Tito lidé si často stěžují na život, na peníze, na druhé lidi a to proto, že nemají odvahu překročit svou komfortní zónu. Pomoci druhých navíc zneužívají, když se stavějí do pozice slabých a bezbranných. Zvykli si fungovat v modulu „zachraň mě“. Dávají přednost pocitu předvídatelnosti a zdánlivého bezpečí před nejistotou, kterou svoboda představuje. Pomahající může zase situaci zneužít k manipulaci, k ovládání toho, komu pomáhá.
„Závislost vytváří podvědomou nenávist.“
Opravdu je to snaha zlepšit situaci druhého? Když půjdeme do hloubky, tak můžeme narazit na různé důvody. Jen je někdy těžké si je přiznat.
Ve všech výše uvedených důvodech se realizuje naše ego.
Když budeme skutečně ze srdce chtít pomoci, tak:
„Účinná forma pomoci je ta, která vede k samostatnosti, svobodě a převzetí zodpovědnosti dotyčného za svůj život a tím k posílení jeho sebehodnoty a nebrání mu v osobním růstu.“
Nedávejme potřebným chléb a ryby, ale naučme je, jak si chléb upéci a ryby ulovit. Toto platí také při výchově dětí. Učme je samostatnosti, sebeobsluze, protože jen tak získají zdravou sebedůvěru. Naučí se to jen tak, když jim dovolíme věci dělat a to tak dlouho, jak jen potřebují.
V Montessori pedagogice platí heslo: „Pomoz mi, abych to zvládl sám.“
Možná někoho napadne, že pomocí je třeba spolupráce na pracovišti nebo ve škole.
Spolupráce je založena na rovnocenném vztahu. Pomáháme si totiž vzájemně. Doplňujeme se ve znalostech a dovednostech. Naše činnost se tak zefektivňuje.
Pomoc potřebnému je vztah jiný. Zde jsou výchozí podmínky odlišné. Pomáhající má něco, co druhému chybí a nedokáže si to sám opatřit (ať už jsou to peníze, bydlení nebo znalosti, dostat se z prekérní situace, ….). Je to v podstatě nouzový stav, ze kterého třeba nevíme jak ven.
„Potřeba spolupráce je základní společenská potřeba a je žádoucí spolupráci rozvíjet.“
Zejména ve školách je často potírána (různé soutěže, soupeření,…), což je velká škoda. Je přece naprosto přirozené poradit při písemce spolužákovi. Plnit úkoly společně.
Je fajn si uvědomit, že nemusíme být na všechno sami, že si můžeme o pomoc říci. Od toho tady také naši blízcí, přátelé, kolegové jsou. Ale pozor, aby to bylo ve smyslu „nauč mě to“ nebo „ukaž mi cestu“ a nikoliv „zachraň mě“ nebo „vyřeš to za mě.“
Nezachraňujme, ale opravdově si pomáhejme.